Artikel

Hvorfor skal jeg betale mere/mindre
end tidligere?

Hvis tallene på din seneste forbrugsopgørelse har overrasket dig, kan der være flere forskellige årsager – og det er ikke dem alle du selv kan påvirke.
Der er ingen tvivl om at det er frusterende når man ikke kan udpege årsagen til en prisstigning eller et prisfald. Og har man f.eks. forsøgt at spare på vandet, kan det være nedslående at se at vandposten alligevel er gået op.

Derfor har vi samlet en række årsager, som kan være forklaringen på mærkbare ændringer i forbrugsopgørelsen.

Prisen for et glas vand varierer

Prisen for ressourcer (vand, varme og el) er ikke statiske. For vand og varme gælder det typisk at prisen justeres årligt, imens el prisen kan variere fra time til time.

En kraftig prisstigning kan skyldes at forsyningsselskabet har haft forhøjede udgifter, og derfor hæver prisen for at sikre at de ikke får en underskudsforretning. Det så man eksempler på i 2020/2021 hvor forsyningsselskaber justerede prisen betydeligt for at korrigere for det ændrede forbrugsmønster hos både forbrugere og virksomheder.

Fordi prisen på ressourcerne ændrer sig, kan du opleve at skulle betale mere, eller mindre, for præcis samme forbrug.

Du kan holde dig orienteret om priser hos dit lokale forsyningsselskab.

Vejret spiller ind

Milde vintre giver mere luft i varmeforbruget – lange somre ligeså. Det er umuligt at påvirke vejret, og det nytter heller ikke noget at tage varme sweatre på, for din bolig har bedst af at være varmet op.

Godt vejr og solskin betyder desuden flere udendørsaktiviteter, og dermed mindre indendørs underholdning – men tørke kan forudsage vandingsbehov mm. På den måde påvirker vejret i høj grad hvordan vi bruger ressourcer i hjemmet.

Behovet i hjemmet har ændret sig

Selvom man fortsat gør sit bedste for at begrænse de løbende haner og de lange bade, så kan helt logiske årsager hæve forbruget. En hyppig årsag er familieforøgelse, som især i de første år er kendt for at udfordre vaskemaskinen. En lang ferie eller hjemmearbejde kan også påvirke forbruget betydeligt, uden at man nødvendigvis oplever at forbrugsvanerne ændrer sig – man er simpelthen bare mere/mindre i hjemmet.

Nye målere

Hvis du netop har fået nyere målere, f.eks. fra Wise Home, og oplever en prisstigning, kan det være nærliggende at konkludere at der er noget galt med det nye udstyr. Men faktisk er det ofte tale om det modsatte, altså at det var de gamle målere, der var noget galt med.

Nye målere er generelt mere præcise. Dels fordi de er helt nye og ikke har noget brugsslid, men også fordi den teknologiske udvikling har sørget for at målere gradvist er blevet bedre og bedre.

Vi oplever desuden ofte at der i ejendomme tidligere er blevet målt og fordelt uretfærdigt. Et glemt toilet, et fælleslokale uden målere eller et dryppende rør er udgifter som skal fordeles til den ene eller anden side – og det er her at fordelingen kan blive uretfærdig beboere imellem. Når vi installerer nye målere gennemgår vi ejendommen grundigt og revurdere fordelingen, så den er fair og præcis.

Hvad betyder det for dig? Det kan betyde at du tidligere har sluppet billigere, eller betalt ekstra. Fremadrettet vil du dog kun betale for det du skal. Det betyder også at det ved målerskift, i nogle tilfælde, kan være svært at sammenligne forbruget med tidligere opgørelser.