Hvornår modtager jeg mit varme- og vandregnskab?

Før du modtager dit forbrugsregnskab, skal Wise home modtage visse oplysninger fra administrationsselskabet. Vi skal modtage aconto-beløber for de enkelte lejemål, de samlede udgifter over ejendommens samlede forbrug fra værket og lejeperioden for de enkelte beboer i de enkelte lejemål. Når disse oplysninger er indberettet på Wise home portalen udarbejder Wise home regnskabet, som sendes til administrationen. Herefter bliver regnskabet gennemgået og bliver sendt videre til beboerne. Regnskabet skal modtages senest 4 måneder efter regnskabstermin.

Jeg har glemt en udgiftspost i regnskabet, hvad gør jeg?

Hvis du har indberettet alle udgifter, samt acontobeløber men efterfølgende finder ud af at de indberettede oplysninger er forkerte bedes du kontakt info@wisehome.dk. Wise home skal låse op for regnskabet og korrigere regnskabet.

Hvad er reglerne for forhøjelse af aconto-bidraget?

Hvis du ønsker at hæve aconto-bidraget, f.eks. på grund af stigende energipriser, skal du varsle lejerne mindst 6 uger før den betalingsperiode, hvor forhøjelsen skal træde i kraft. Bidragene betales i lige store beløb sammen med de almindelige lejebetalinger. Vær opmærksom på, at det maksimale beløb, der må opkræves, ikke må overstige den forventede reelle udgift for regnskabsperioden.

Hvordan forholder jeg mig til indsigelser fra en lejer?

Hvis en lejer ønsker at gøre indsigelse på det modtagne forbrugsregnskab og I ikke kan udforme en forklaring til lejeren bedes I sende indsigelsen ind til info@wisehome.dk – så vil vores regnskabsafdeling håndtere indsigelsen og vende retur med en forklaring.  Indsigelsen skal være udlejer/administrator/boligselskab skriftligt i hænde senest 6 uger efter, at lejer har modtaget forbrugsregnskabet.

Hvilke udgifter må man medtage i varmeregnskabet?

Boliglejere og almenlejere: Boliglejere og almenlejere er omfattet af lejeloven og almenlejeloven. Følgende regler gælder: Når udlejeren leverer varme og varmt vand, kan udlejeren kræve refusion for udgifterne til lejerens forbrug samt en andel af andre relaterede omkostninger. Disse udgifter kan ikke inkluderes i lejen. I varme- og varmtvandsregnskabet må udlejeren kun opregne udgifterne til brændselsforbruget for varmeperioden. Hvis varmen leveres fra et kollektivt varmeforsyningssystem, skal udlejeren medtage den samlede udgift i regnskabet. Derudover skal udgifter til energimærkning, energiplanlægning, kontrolmåling, [...]

Go to Top